In de put? Zo klim je er uit!

By 6 november 2018 Blog´s

Stel.
Je voelt je niet goed. Somber, down, niet jezelf. Dat wil je graag anders. Ik wel tenminste als ik me zo voel. Maar hoe dan? Wat werkt voor jou? Welke manier helpt jou het beste om weer op te klimmen uit dat dalletje? Voordat ik met de oplossing kom is goed om te weten hoe het is ontstaan. Hoe jouw gedrag, karakter en patronen worden gevormd.

Je karakter.
Je krijgt, wat je persoonlijkheid betreft, natuurlijk een beetje mee van je ouders. Genen, DNA.
Maar als je eenmaal als zelfstandig wezentje op de wereld bent worden omgeving, opvoeding en gebeurtenissen (ook) bepalend voor jouw karakter. Je ontwikkelt sterke kanten, valkuilen en manieren om je staande te houden. Wanneer je een heftige gebeurtenis meemaakt, je je niet goed voelt of wanneer je last hebt van stress val je steeds terug op die manieren, je patronen, die jou eerder ook staande hebben gehouden.

Ingeslepen patronen.
Wat daar nou echt kak aan is? Je doet het steeds maar weer! Automatisch, onbewust. Oók als het minder effectief of zelfs destructief is. Dan werken die patronen, die eerder effectief waren, je tegen. Ze vormen een belemmering. Het kan dus zo zijn dat wanneer jij in een dalletje terechtkomt, of wanneer het tegen zit in je leven en je je slecht voelt, je dus precies doet wat níet werkt.

Wat doe ik?
Wanneer ik mij een dag niet goed voel of een tijdje slecht in m’n vel zit, dan val ik terug op 2 patronen.
Als eerste trek ik me terug. Ik ga ‘uit contact’, uit verbinding. Daarnaast ga ik keihard werken. Dat zorgt ervoor dat ik mijn (akelige, ingewikkelde, confronterend, emotionele) gevoel zoveel mogelijk uitschakel.
Ooit heeft dit voor mij gewerkt, maar nu is het nadelig. Ik put mezelf namelijk uit. Ik word er heel moe van en ik kan eigenlijk steeds minder goed functioneren. Omdat ik mij terug trek voel ik me alleen en dat versterkt mijn eenzame gevoel. Ten koste van mezelf houd ik mezelf staande.

Dat klinkt tegenstrijdig en dat is het ook.
Inmiddels weet ik dat ik juist wel het contact met andere moet zoeken. Dat ik de verbinding aan moet gaan met lieve vrienden, met mensen waar ik me veilig bij voel. En dat harde werken? Juist niet! Want dit is juist het moment om tijd te nemen voor mezelf. Mijn lijf rust te geven en stil te staan bij wat juist góed voor me is.

Wat doe jij?
Misschien is mijn persoonlijke voorbeeld heel herkenbaar. Dan weet je nu dus al hoe je met die patronen om zou moeten gaan. Het gaat erom dat wanneer je niet lekker in je vel zit, je gaat doen wat je NIET gewend bent om te doen. Doe eens het tegenovergestelde van jouw ‘logische’, comfortabele patroon.

Word je passief?
Verzand je in niks doen? Dan is het aanlokkelijk om op de bank te gaan zitten of langer in bed te blijven liggen en je Netflixserie te binge-watchen.. Maar wat jij echt nodig hebt is beweging. Letterlijk in beweging komen door middel van wandelen, fietsen, sporten. Zet jezelf in beweging. Dat is de eerste stap bergopwaarts uit het dal.

Kritisch op jezelf?
Word je hard voor jezelf? Misschien zelfs heel negatief over je eigen doen en laten? Jezelf van alles verwijten? Blik dan terug op je successen. Richt je op wat er wel lukt in je leven. Of wat er al gelukt is, ook al is dit van jaren geleden. Dus blik terug, of dit nou op korte- of op lange termijn is. Op korte termijn kun je elke dag voor het slapen gaan even terugblikken op de dag en kijken naar wat er die dag wél gelukt is. Geef jezelf eens een schouderklopje. Als dat lastig voor je is, ga dan in gesprek met een goede vriend of vriendin en praat samen over alle mooie momenten waarin je echt wel iets hebt bereikt.

Hoge lat?
Word je streng voor jezelf? Vraag je het uiterste van jezelf en wordt je prestatie belangrijk? Vind je extra houvast maar ervaar je ook extra druk door je strakke planning, je eindeloze lijstjes en gedisciplineerde structuur? Dan gaat spontaniteit jou verder helpen. Plan een dag helemaal niks, zodat er ruimte ontstaat voor iets spontaans. Wanneer een vriendin jou belt voor een onverwachts uitje, zeg dan gewoon ja in plaats van nee.

Dit gaat je verder helpen.
Dus voel je je een beetje down? Zit je niet goed in je vel? Of voel je je echt heel k*t? Doe dan wat je niet gewend bent om te doen. Doe het tegenovergestelde van je ontwikkelde, ingeslepen patronen. Want dat is precies wat jou gaat helpen om er weer bovenop te komen.

Met liefs,

Lisanne

Ps. Vind je het lastig om dit alleen te doen? Schakel dan mensen in die jou hierbij kunnen helpen. Je beste vriendin, je buurvrouw, je ouders, een coach. Iemand. Je hoeft dit niet alleen te doen.